fbpx

A ketogén diéta veszélyei

Published by ketozis.hu on

pattanás

A ketogén diéta veszélyei

Miről lesz szó?

Milyen mellékhatásai lehetnek a keto diétának?

Trükkök a tünetek enyhítésére, elkerülésére.

Saját tapasztalataink és tanácsaink.

Mint minden speciális étrendnek, a ketogén diétának is megvannak a potenciális hátrányai. Ezek nagy része egyén függő, mindenkinek más reakciót vált ki a szervezete a különböző helyzetekben.

Nézzük át együtt a kutatásokkal, vizsgálatokkal alátámasztott mellékhatásokat és a hozzájuk kapcsolódó személyes tapasztalatainkat.

Kezdeti nehézségek

A ketogén diéta elején a szervezet rengeteg vizet veszít, hiszen kevésbé lesz képes azt megtartani a csökkenő szénhidrát mennyiség következtében.

Ezt egy 2-3 kilós hirtelen súlyvesztés is igazolni fogja az első pár napban.

Ekkor nagyon fontos, hogy támogasd a szervezeted. Vigyél be kellő ásványi anyagot, sót és igyál minél több vizet!

folyadék bevitel
9 tipp a megfelelő folyadékbevitel eléréséhez
A folyadék utánpótlás kulcsfontosságú a keto diéta során. Íme 9 könnyen alkalmazható trükk, melyekkel könnyebben érheted el a kitűzött célt!
Olvass tovább

Ilyenkor jellemző mellékhatások lehetnek a

  • fejfájás
  • szédülés
  • koncentráltság, motiváltság hiánya.

Amennyiben a fenti tünetek jelentkeznek, a legjobb módszer, ha fél deciliter vízhez hozzáadsz egy teáskanálnyi sót és azt megiszod.

Ez általában 10-20 perc alatt helyreállítja a szervezeted.

Érdekes, hogy nálunk csak az egyikőnknél jelentkeztek ezek a tünetek, viszont azok elég erősek voltak, valószínűleg az élesebb étrendbeli kontraszt okozta ezt.

A tünetek egy napon át voltak igazán kellemetlenek, két nap után teljesen elmúltak.

Ahhoz, hogy elkerüld a ketogén diéta mellékhatásait, vagy minél gyorsabban kilábalj ebből a kezdeti nehéz időszakból, az első hetekben fokozottan figyelj a hibátlan étkezésre, sportra, folyadék mennyiség bevitelre és a megfelelő táplálék kiegészítők alkalmazására.

Próbálj megfelelően felkészülni a diétára, főleg fejben!

A ketogén diéta bevezetése 14 nap alatt
A ketogén diéta bevezetése 14 nap alatt
Útmutató a ketogén diéta gyors és biztonságos elkezdéséhez.
Olvass tovább

A ketogén diéta veszélyei

Székrekedés

A megváltozott étrend befolyással lesz az anyagcserédre.

Egyéntől függően a változás lehet pozitív, de akár negatív is.

A szervezetnek időt kell adnod az átállásra és a lehető legtöbb támogatást nyújtani számára.

Mint a legtöbb mellékhatást, a megfelelő folyadék utánpótlás a székrekedést is megtudja előzni.

Szintén fontos a megfelelő mennyiségű rost1A rostok az emberi szervezet számára emészthetetlen szénhidrátok, így gyakorlatilag átvándorolnak a bélcsatornán. bevitele, amit a diéta alatt elsősorban a változatos zöldségekből tudsz bevinni!

A mi esetünkben a székrekedés nem volt jellemző, csak akkor, ha nem sikerült egy nap megfelelően tartani a diétát és a szervezetünk nem tudta megfelelően feldolgozni a bevitt szénhidrátot.

Ilyenkor általában 1-2 nap alatt helyre áll az anyagcsere azonban, ha szükséges, hashajtó hatású termékeket is bevethetünk (például szűztea).

Izom görcsök

A diéta során felmerülő szénhidrát hiány és a lecsökkent magnéziumszint okozhat izomgörcsöket, főleg a reggeli ébredés során.

A megfelelő étkezés, folyadék pótlás, vitamin bevitel (ami nyugodtan lehet táplálék kiegészítő készítmény is) és a rendszeres testmozgás mentesíthet a tünetek alól!

Izomgörcsöket nagyon ritkán tapasztaltunk a diéta kezdete óta, nagyjából ugyanannyit, mint azelőtt.

Rossz lehelet

A ketózis állapotának egy gyakori ismertetőjele egy jellegzetes, a gyomorból feltörő szag.

A körömlakklemosó által jól ismert aceton a ketózis természetes mellékterméke, ami azt jelzi, hogy jó irányban haladsz. A rossz hír viszont az, hogy ez (ugyan elég kevés embernél) rossz lehelettel is társul.

A megfelelő szájhigiénia enyhítheti a kellemetlen szagokat, azonban mint a legtöbb tünet, ez is csak átmeneti, 1-2 hétig tartó állapot.

Nálunk ez a tünet nem jelentkezett feltűnő mértékben.

Erősebb szívverés

Amennyiben a szervezet víz és só tartalma csökken, a szívnek keményebben kell dolgoznia, hogy mindenhová el tudja jutni a hirtelen sűrűbbé vált vért.

Ez fokozott szívverést, illetve enyhe mellkasi fájdalmat is okozhat, de általában nem tart tovább egy hétnél.

A megelőzés és kezelés szintén a megfelelő folyadék és ásványi anyag utánpótlásban rejlik.

Egyikőnknél változó időközönként és erőséggel jelentkezett a probléma, főleg sportolás után.

Csökkent fizikai erőnlét

Sportolás közben az izmoknak szénhidrátra van szüksége. Ahhoz, hogy a szervezet képes legyen ketonokból táplálni a mozgás szerveket, bizony időre, több hétre, akár hónapra is szüksége lehet.

Ezt a mindenkori állapotodhoz igazodó, folyamatos sportolással serkentheted.

Ne szegje kedved, ha eleinte visszaesést tapasztalsz a teljesítményedben, az napról-napra javulni fog és később a lecsökkent testsúlynak köszönhetően akár még a korábbinál is jobb lesz!

Az első hetekben tapasztaltunk egy elég erős visszaesést, azonban ez hamar elmúlt és a korábbiakhoz hasonló edzésmunkát tudtunk ezután végezni, ami később egyre csak jobb lett.

Megnövekedett koleszterinszint

Miután a ketogén diéta nagyjából a zsír és a szénhidrát arányának megcserélése az átlagos étkezéshez képest, így jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ez milyen hatással lesz a vér koleszterinszintjére.

A válasz röviden az, hogy valószínűleg meg fog emelkedni.

Viszont ettől nem szabad félnünk, sőt, a jó koleszterinek aránya sokkal magasabb lesz a szervezetben2Megfelelő táplálkozás esetén!, ami csökkenti a szívroham és a bél gyulladás esélyeit is! Erről két, angol nyelvű tudományos cikk olvasható itt és itt.

Ahhoz, hogy igazolni tudd magadnak a ketogén diéta hatását, érdemes elmenni egy teljes körű kivizsgálásra (laborra) a diéta előtt és 3-4 hónappal utána.

Ebben legyen vérvétel, EKG és vizeletvizsgálat.

Ha teheted, végezd el a vizsgálatokat ugyanannál az orvosnál és értékeljétek együtt az eredményeket!

Hajhullás

Nagyon ritka tünet lehet a hajhullás. Az első pár hónap során jelentkezhet, elsősorban D-vitamin hiány miatt.

Másik oka lehet, ha a korábbi étkezések rossz szokásokkal társultak pl. kései étkezés, sok édesség, cukros-zsíros ételek váltakozása. De az ellenkezője, a koplalás is kiválthatja a hajhullást.

Ezek a szervezetnek nagy változások és amíg átáll az új életmódra, előfordulhatnak ilyen mellékhatások.

Bizonyosodj meg róla, hogy elég zsírt, fehérjét, valamint vitaminokat viszel be a szervezetedbe. A jó hír, hogy ez a probléma nagyon keveseket érint.

Mi a diéta kezdetétől odafigyelünk, hogy változatos, minőségi ételeket fogyasszunk és elegendő vitamint vigyünk be a szervezetünkbe, így ez nem fordult elő nálunk.

Pattanásos bőr

A zsíros ételek velejárója lehet a zsíros bőr is, ami pedig pattanások megjelenéséhez vezethet.

Nem csak az arcot érinti, hanem a test bármely részén megjelenhetnek, ahol talán korábban még nem is találkoztál velük.

Ahogy a legtöbb tünet esetén, itt is a legfontosabb, hogy adj időt a szervezetednek az alkalmazkodásra!

Nálunk minimálisan jelentkeztek a pattanások, főként arcon, ritkán a mellkas környékén, de néhány hét alatt el is múltak.

Összegzés

Mint mindennek, a ketogén diétának is megvannak a lehetséges veszélyei, mellékhatásai.

Azonban ezek közel sem olyan rosszak, mint egy kontrollálatlan, cukorban, rossz szénhidrátokban gazdag átlagos magyar étrend esetében.

Megjegyeznénk, hogy a diéta szívbetegséggel küzdőknek, terhes vagy szoptató nőknek nem ajánlott, illetve, ha bármilyen fennálló betegséged, komolyabb allergiád van, mindenképp konzultálj az orvosoddal!

Te milyen mellékhatásokkal találkoztál a diéta során?

Hogyan kezelted őket?

Írd meg nekünk alul komment formájában, vagy a Facebookon.

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!
Categories: Cikk

1 Komment
Inline Feedbacks
Az összes komment megtekintése
trackback
1 éve

[…] Mint mindennek, a ketogén diétának is megvannak a lehetséges veszélyei, mellékhatásai. Erről bőven itt olvashat –> ketozis.hu – a ketogén diéta veszélyei […]

1
0
Írd meg nekünk a kérdésed, észrevételed!x
()
x