fbpx

9 tipp a megfelelő folyadékbevitel eléréséhez

Published by ketozis.hu on

folyadék bevitel

9 tipp a megfelelő folyadékbevitel eléréséhez

Miről lesz szó?

Miért fontos a folyadék utánpótlás?

Mennyi folyadékot fogyassz?

Tippek, trükkök és saját tapasztalatok.

Testünk tömegének 50-80%-a víz. Egy átlagember élelmiszer nélkül legalább 4 hétig, víz nélkül maximum 1 hétig maradhat életben.

Az emberi test víztartalma

A szervezetnek minden élettani folyamat lejátszódáshoz vízre van szüksége (emésztés, testhőmérséklet fenntartása, anyagcsere, szövetek felépítése).

Az oxigén után a víz az emberi élet második legfontosabb alapeleme.

Valószínűleg már sok helyről hallottad és eddig is tisztában voltál vele, hogy mennyire fontos a megfelelő folyadékbevitel (nem csak a keto diéta során).

Ha esetleg eddig kételkedtél, reméljük ezek az egyszerű, de annál fontosabb tények meggyőztek.

Sajnos ennek ellenére nagyon sokan küzdenek a megfelelő folyadékbevitellel, vagy annak mennyiségével, vagy a minőségével.

Most 9, akár már ma alkalmazható módszert mutatunk Neked, melyekkel javíthatsz az esetleges rossz szokásaidon!

Határozd meg a minimális napi folyadék szükségleted!

Az idők során több kutatás is született arra, hogy mennyi vízre van szüksége az emberi szervezetnek. Ez nagyban függ a testtömegtől, fizikális, esetleg szellemi aktivitástól, sőt még az adott éghajlattól is.

Sokféle kalkulátor, számítási módszer létezik a testreszabott érték kiszámításához, azonban a folyadék utánpótlás esete sokkal egyszerűbb, mint az étkezés. Amíg inni bárki, bármikor1Leszámítva sajnos a világ egy jelentős részét, ahol nem áll rendelkezésre ivóvíz sem. tud (akár munka, vezetés közben is), az étkezés általában előkészületet és eszközöket is igényel.

Általában a 2-2.5 liter folyadékot szokták a szükséges mennyiségként emlegetni. Szerintünk azonban sokkal fontosabb, hogy hallgass a saját szervezetedre!

Legyen egy minimális mennyiség, amit mindenképpen megiszol, hiszen ahogyan említettük, a szervezet megfelelő működéséhez ez elengedhetetlen.

Amennyiben jelenleg a napi vízfogyasztásod 2 liternél kevesebb, mindenképpen emelj a folyadékbevitelen!

Ez eleinte nehéz lehet, hiszen a szervezeted próbált alkalmazkodni a kevés víz mennyiségéhez. Az első pár napban valószínűleg terhedre fog esni az ivás és jóval gyakrabban kell majd pisilni is. Azonban ehhez pár nap alatt alkalmazkodik a szervezeted!

A ketogén diéta közben, a megfelelő anyagcsere biztosítása érdekében azt ajánljuk, hogy legalább 2.5, de inkább 3-4 liter folyadékot fogyassz el naponta.

A cél, hogy nagyon ritkán érezd csak magad szomjasnak!

Mindig legyen kéznél víz!

Ahhoz, hogy az első lépésben meghatározott folyadékbevitelt hosszú távon tudd tartani, elengedhetetlen, hogy mindig legyen a közeledben víz. Sportolóknál megszokott, hogy edzés közben és után a folyadék pótlását valamilyen kulacs segítségével könnyen meg tudják oldani. 

Miért ne tehetnéd ugyanezt akár munka közben Te is?

Akár irodai, akár fizikai munkát végzel, egy kisebb, literes kulacs biztosan elfér a közeledben, vagy az oldaladra felakasztva.

Manapság mindenféle formában, színben, strapabíró vagy akár divatos kivitelekben is gyártanak kulacsot, biztosan Te is találsz az ízlésednek, munka körülményeidnek megfelelőt.

Amennyiben irodai munkát végzel még egyszerűbb megoldás, ha egy fél literes pohár mindig van az asztalodon.

Azért fontos a mennyiség, mert ha folyamatosan iszol, akkor legalább óránként egyszer fel kell állnod és újra tölteni a poharad, ami egyébként is szükséges, hogy kicsit megmozgasd magad és kitisztítsd a fejed ülőmunka végzésekor.

Legyen folyamatos a folyadékbevitel!

Ahogyan a szervezeted sem 1 óra alatt veszíti el a napi folyadékmennyiséget, úgy természetesen Neked sem ennyi idő kell azt bevinned.

Próbáld a napi vízfogyasztást minél egyenletesebben elosztani, segítve ezzel a szervezedet egész napos megfelelő működését.

Ez alól természetesen kivételt képez a megnövekedett fizikai aktivitás vagy a magas hőmérsékleten való tartózkodás.

Ilyenkor érdemes az átlagosnál többet innod.

Igyál lefekvés előtt és után!

Elsőre talán furcsán hangzik elalvás előtt meginni fél liter vizet, hiszen ki szeretne az éjszaka közepén arra kelni, hogy a mosdóba kell mennie? Sajnos ez a “veszély” valóban fennáll, főleg, ha a szervezeted még nincs hozzászokva a megnövekedett folyadékbevitelhez.

Azonban, ha az átlagos 8 órás alvást nézzük, akkor (remélhetőleg) ez a nap legnagyobb része, amikor a szervezeted nem jut vízhez.

Alvás közben a vízszükséglet is jóval alacsonyabb, azonban így is fennáll reggelre a kiszáradás veszélye.

Ha napközben sikerült bevinned a szükséges folyadék mennyiséget és problémáid vannak az éjszakai vizelet tartással, akkor lefekvés előtt 1-2 órával kerüld a folyadék bevitelt.

Ugyanezért fontos, hogy elalvás előtt készítsd be egy pohár vizet az ágyad mellé és az ébresztő kikapcsolás után legyen az első dolgod azt meginni.

Mindenképpen ajánljuk, hogy próbáld ki ezt a módszert és biztosak vagyunk benne, hogy sokkal jobb éjszakáid és reggeljeid lesznek!

Vizet fogyassz!

“De hát eddig nem erről beszéltünk?”, kérdezhetnéd teljesen jogosan.

Valóban eddig is a vízfogyasztás fontosságáról volt szó, azonban ebben a pontban azt szeretnénk kiemelni, hogy a folyadékbevitel nagy része valóban víz legyen.

A napi folyadék fogyasztásod túlnyomó részét próbáld meg az alábbiakból fedezni:

  • tiszta csapvíz
  • ásványvíz
  • tea (cukor nélkül természetesen)

A palackozott vízben található ásványi anyagok mennyisége elenyésző, azokat sokkal egyszerűbben tudod bevinni megfelelő étkezéssel, illetve táplálék-kiegészítő tabletták segítségével.

A csapvíz fogyasztásával nem csak rengeteg pénzt és energiát (a termelőnek előállítani, neked pedig valahogy haza is kell cipelned a sok vizet) spórolsz meg, de a környezetedre is oda figyelsz (a PET palackok kiiktatásával)!

A különböző gyümölcslevek, cukrozott, mesterséges tápanyagokat és tartósítószert tartalmazó italokat, üdítőket nem csak a ketogén diétában, de egyébként is érdemes kerülnöd.

Néhány kivétel persze van, tartósítószer mentes, 100%-os gyümölcslevek, azonban ezeknél is mindig találsz jobb alternatívát.

Edd meg inkább az adott gyümölcsöt frissen, feldolgozatlanul, (így a leghasznosabb része, a rost is benne marad) és igyál mellé egy nagy pohár hideg vizet. A szervezeted meg fogja hálálni!

Dobd fel az italod!

Amennyiben szükséged van arra, hogy valamilyen kellemes ízzel rendelkezzen az italod, nyugodtan adj a vízhez citromot, uborkát, mentát, gyömbért vagy bármit, aminek kedveled az ízét. A cukrot, szénhidrátot tartalmazó ízfokozókat természetesen továbbra is kerüld!

Szintén lehetséges opció lehet a legtöbb üzletben kapható, energiamentes, édesítőszerrel készült szörp. Ezekkel is érdemes azonban óvatosan bánnod, a túl sok mesterséges édesítőszer is negatív hatással lehet az egészségedre!

Ne engedd magad kiszáradni!

Próbálj minden alkalommal arra törekedni, hogy a tested ne érje el dehidratált állapotot. 

Ha tudod, hogy hosszabb időt kell meleg időben, a szabadban töltened, vigyél magaddal az útra egy palack vizet. Sportolásnál szintén fontos, hogy készíts be magad mellé, elérhető közelségbe folyadékot!

Az alkohol köztudottan fokozza a kiszáradás veszélyét. A másnaposság legtöbb tünete, a dehidratáltság következménye. Amennyiben alkoholt készülsz fogyasztani, próbálj minél több vizet inni közben, másnap meg fogja hálálni a szervezeted. A legjobb persze, ha mértékkel iszol és így nincs szükség plusz hidratálásra. 

Idézz elő szomjúságot!

A ketogén diéta alatt fontos a fokozott só bevitel és jó tápanyag forrásnak számítanak a különböző magvak. Ezt a folyadékbevitel megnövelésére is használhatjuk!

Sós mogyoróval, szotyival, tökmaggal vagy mandulával késztethetjük magunkat a fokozott folyadékbevitelre. A fogyasztásra ajánlott magvakat itt találod.

Magvak
Magvak
Minden amit a magvak fogyasztásáról, azok tápanyagtartalmáról tudnod kell a ketogén diéta során!
Tovább az oldalra

Jutalmazd meg magad!

Mint minden új szokás bevezetésnél, a folyadék pótlásnál is nagyon fontos, hogy megfelelően jutalmazd magad siker esetén.

Próbáld meg egy hétig tartani a kitűzött célokat és ha sikerült (de tényleg csak akkor), jutalmazd meg magad valamivel, amire régóta vágytál.

Tekintetre a ketogén diétával, fontos, hogy a jutalom lehetőleg ne egy csaló étel, sokkal inkább egy élmény legyen (ruha, színház, kiállítás)!

Összegezve tehát a folyadékbevitel és a megfelelő mennyiségű vízfogyasztás kiemelt fontosságú a ketogén diéta során.

Amennyiben gondjaid akadnak a szükséges napi bevitel elérében, próbáld alkalmazni az itt felsorolt trükköket!

Neked sikerült már a megfelelő szintre emelned a folyadék beviteled vagy még csak most kezdesz hozzá?

Esetleg kérdésed van a cikkel kapcsolatban? Írd meg nekünk bátran alul komment formájában, vagy a Facebookon.

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!
Categories: Cikk

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Az összes komment megtekintése
0
Írd meg nekünk a kérdésed, észrevételed!x
()
x