fbpx

Italok

Miről lesz szó?

Mennyi folyadékot fogyassz?

Milyen és mennyi alkohol fér bele a diétába?

A saját tapasztalataink a témával kapcsolatban.

Az emberi szervezet számára a folyadék még az ételnél is fontosabb.

Testünk tömegének több mint a felét víz adja, egy felnőtt ember sejtjei kb. 28 liter folyadékot tartalmaznak.

Fontosságot mindennél jobban tükrözi, hogy élelem nélkül akár 1 hónapot is kibír az emberi szervezet, azonban folyadék nélkül mindössze néhány napot.

A folyadék utánpótlás tehát elengedhetetlen része nem csak a ketogén diétának, de bármilyen egészséges életmódnak is.

A szükséges folyadék mennyiségét nagyban befolyásolja a testsúly, a fizikai igénybevétel és különböző környezeti tényezők is (hőmérséklet, páratartalom).

Egy angol nyelvű kutatás mélységében taglalja a témát, és konklúzióként napi 2 - 4 liter folyadék elfogyasztását javasolja. Ennek hiánya rövid, illetve hosszú távon is rengeteg problémához1bőr szárazság, fejfájás, szédülés, kognitív funckiók lassulása és betegséghez2szív és vese elégtelenség, bélműködési zavarok vezethet.

Mint minden élelmiszer csoportnál, természetesen a folyadékoknál is megfelelően kell szelektálnunk az óriási elérhető választékból.

Most két külön kategóriára, alkoholos és alkoholmentes italokra osztjuk őket.

A tejes italokat leszámítva, fehérjét és zsírt egyik sem tartalmaz, így az most nem jelöljük külön. 

Az eddig megszokottól eltérően, adagokban (ahogyan a képeken is látható) fejezzük ki az egyes italok szénhidrát  tartalmát 100g vagy ml helyett, hiszen ezeket leggyakrabban ilyen formában is fogyasztjuk.

A kategorizálás is eszerint történik:

  • bátran fogyasztható
  • mérsékelten fogyasztható
  • kerülendő termékek csoportjába tartozik.

Ha nem csak az innivalókról szeretnél tájékozódni, olvasd el az összes élelmiszerre vonatkozó összefoglalónkat is!

Fehérjedús keto
Ketogén ételek
Vizuális segédletek, saját tapasztalatok, részletes leírások. Minden amit a diéta során fogyasztható ételekről tudnod érdemes!
Tovább az oldalra

Alkoholmentes italok

A ketogén diéta során a megfelelő folyadék utánpótlásra nagyon szigorúan oda kell figyelnünk.

A legjobb megoldás a víz fogyasztása.

Sajnos nagyon sokan ódzkodnak a csapvíztől3Egyes esetekben persze ennek valós okai vannak (szennyezet ivóvíz), de legtöbbször ez teljesen alaptalan. és ezért a boltokban kapható különböző, mesterségesen ízesített italokat fogyasztják.

Azon túl, hogy ezek általában egészségtelenek, drágák és a környezetre is ártalmas a mértéktelen PET palack gyártás.

A boltban kapható palackozott ásványvizet sem ajánljuk. A bennük található ásványi anyagok mértéke elhanyagolható és más forrásból könnyedén pótolható.

Ha korábban nem fogyasztottál elég folyadékot, akkor az első pár nap/hét kellemetlen lehet és bizony erőltetned kell magadat.

Használhatsz emlékeztetőt, telefonos applikációt, hogy elfogyaszd a szükséges mennyiséget, hiszen a szervezeted már hozzászokott a lecsökkent folyadék mennyiséghez.

Azonban ez rövid időn belül megfordítható, és hamar azon kapod magad, hogy emlékeztetés nélkül is inni fogsz! A szervezeted jelezni fogja, hogy szüksége van a folyadékra.

A sima vizet alkalmanként cukormentes szörppel, teával, citromos/gyömbőres vízzel, vagy bármilyen szénhidrát mentes megoldással feldobhatod, hogy jobban essen.

Víz

Szénhidrát  0 g

víz
Tea

Szénhidrát  0 g

tea
Presszó kávé

Szénhidrát  0 g

fekete kávé
Cukormentes üdítő

Szénhidrát  0 g

curkormentes üdítő
Tej

Szénhidrát   9-12 g

tej
Latte macchiato

Szénhidrát   15 g

latte
Gyümölcslevek

Szénhidrát   15-50 g

gyümölcslevek
Energia ital

Szénhidrát   28 g

energia ital
Cukros üdítők

Szénhidrát   20-50 g

cukros üdítő

Ahogy a képeken is látható, a hozzáadott cukrot tartalmazó folyadékokat mindenképpen kerülnöd kell (ezeket diétán kívül sem kellene fogyasztani).

Ha minden kötél szakad, akkor a cukormentes változataik beilleszthetőek a diétába, azonban ez sem feltétlenül egy jó megoldás. A mesterséges ízfokozók, édesítőszerek is képesek a cukorhoz hasonló hatást kiváltani a szervezetünkben (ahogyan ez a kutatás is bemutatja).

Szénhidrátot ugyan nem tartalmaznak, de az inzulin szintet megemelhetik és az agyunkban olyan érzetet váltanak ki, mintha cukrot fogyasztottunk volna.

Ez hosszútávon azt eredményezheti, hogy a cukros üdítőkről nehezebben mondunk le (a dohányzásról is a legegyszerűbb úgy leszokni, ha teljesen felhagyunk vele).

Számunkra a megfelelő folyadék fogyasztás korábban is fontos volt, így ez a rész nem jelentett különösebb gondot a diéta során.

Korábban a dobozos gyümölcsleveket fogyasztottuk gyakrabban a kelleténél, azonban a magas cukor tartalmuk miatt azokról is le kell mondani.

 Alkoholos italok

Az alkoholos italok fogyasztása megengedett a ketogén diéta során, azonban érdemes tisztában lennünk azzal, melyeket és milyen mértékben ihatjuk.

A legtöbb tömény alkohol nem tartalmaz szénhidrátot, azonban rengeteg bennük az úgy nevezett "üres kalória", amelynek feldolgozásához a szervezetünknek ugyanúgy energiára lesz szüksége.

A mértékletesség nagyon fontos az alkoholos italok esetén, már csak azért is, mert bódult állapotban sokkal könnyeben hoz az ember rossz döntéseket az étkezést illetően is.

Vodka szóda

Szénhidrát  0 g

vodka szóda
Tequila

Szénhidrát  0 g

tequila
Whisky

Szénhidrát  0.1 g

Whisky
Száraz borok

Szénhidrát  0.5-2 g

bor
Száraz pezsgő

Szénhidrát  0.5-2 g

pezsgő
Sör

Szénhidrát   10-15 g

sör
Koktélok

Szénhidrát   0-80 g

koktél

A tömény italok mellett a száraz borok, pezsgők is fogyaszthatóak (1-2 pohár még bőven belefér), illetve a cukormentes koktélok, hosszú italok (például a vodka-szóda).

Rossz hír a sört kedvelő emberek számára, hogy a gyakran "folyékony kenyérnek" is nevezett ital rengeteg szénhidrátot tartalmaz, így a fogyasztása gyakorlatilag tilos a diéta során.

Ahogyan minden esetben, az italoknál is mindig ellenőrizzük a címkét, vagy keressünk rá a tápanyag tartalomra az interneten!

Az alkalmi alkohol fogyasztás baráti/családi összejövetelek során a legtöbb ember életének, így a miénknek is a része.

A szokásosnál nagyobb figyelmet kell fordítani arra, miből és mennyit fogyasztunk, illetve az általunk kedvelt félédes/édes borokat mellőzni kell.

Ezen túl azonban elég széles választék áll rendelkezésre egy-egy koccintáshoz, beszélgetéshez.

Amennyiben bármilyen kérdésed, észrevételed, ötleted van, vagy csak szeretnéd megosztani a saját tapasztalataidat, bátran írj egy kommentet nekünk itt, vagy a Facebookon. Amint tehetjük válaszolunk!

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!

2 hozzászólás
Inline Feedbacks
Az összes komment megtekintése
Tibor Németh
Tibor Németh
1 éve

Sziasztok! Olajokkal kapcsolatban hol olvashatok?
Melyik jó melyik nem?
Jó lenne egy nagyító a weboldalra, hogy szavakra is lehessen keresni, mert sokszor nehéz megtalálni a dolgokat, az pedig egyből kiadná, szerintem hasznos funkció lenne! 🙂 KÖszi!

2
0
Írd meg nekünk a kérdésed, észrevételed!x
()
x