fbpx

Csilla & Gergő

Published by ketozis.hu on

csilla-es-gergo-négyzet

Csilla & Gergő története

Bemutatkozás

A ketogén diétával 2018 második felében kezdtünk el megismerkedni.

Igazán nagy súlyproblémával sosem küzdöttünk, így a diéta elsősorban az egyéb jótékony hatásai, ígéretei miatt keltette fel az érdeklődésünket.

Amit nagyon hamar megértettünk a külföldi anyagokból, hogy ez az a diéta, amit bizony nem érdemes rosszul csinálni, hiszen akár több hátránya is lehet, mint előnye.

Így az első pár hónap még csak tanulással, utánajárással telt.

2018 végén döntöttünk úgy, hogy fejben már készen állunk.

Ekkor 69 és 83 kg volt a súlyunk, a célunk pedig nagyjából 60, illetve 70 kg, de a súlyvesztés csak másodlagos volt.

Az egyéb pozitív hatások közül az alábbiakat vártuk a keto diétától:

  • mentális köd csökkenése/megszűnése, egész napos koncentrációs készség
  • megnövekedett, kiegyensúlyozotabb energia szint
  • emésztési problémák, hasi panaszok, alkalmi puffadások megszűnése
  • gyakori éhségérzet, egyes ételek utáni sóvárgás csökkenése/megszűnése
  • összeségében jobb közérzet, fizikai és szellemi állapot.

Miután nagyjából tudtuk milyen ételeket lehet fogyasztani, illetve rengeteg jó receptet gyűjtöttünk össze, a makrók számolásával nem foglalkoztunk az elején. Próbáltuk a megfelelő arányokat tartani, a mennyiségre pedig minél jobban ügyelni.

Az első hetek

Ahogyan várható volt, az első pár napban rögtön vesztettünk 3-4 kilót, hiszen ilyenkor kiürülnek a szervezet glükóz raktárai (~0.5 kg elraktározott glükóz, ha előtte szénhidrát dús étrendet követtél), illetve az általtuk megkötött víz mennyiség.

Induláskor úgy döntöttünk, hogy nem fogjuk számolni a makrókat, a megfelelő ételeket fogjuk enni, továbbra is aktívan sportolunk és szedjük a vitamin, illetve ásványi anyag táplálék kiegészítőinket.

Amennyiben a várt eredmények nem fognak jönni, akkor szigorítunk a hozzáálláson, addig viszont próbáljuk minél könnyedebben felfogni a diétát, nem stresszelni a számokon, inkább élvezni az egészet.

Közismert mondás, hogy a heti 0.5 kg-os fogyás az egészséges, ha ennél jelentősen gyorsabb a súlyvesztés (az első hetet leszámítva), akkor az az izomzat és akár az egészség rovására is történhet.

Ennek mérésére tökéletes volt az okos mérlegünk, ami a hozzátartozó mobilos applikáció segítségével rögzíti az egyes méréseket és nagyon hasznos adatokkal szolgál.

súly csökkenés huawei mérleg
A diéta első 4 hónapja

Ahogyan a fenti képen is látszik, nagyjából sikerült tartani az egyenletes, havi 2 kg-os fogyást. A mérések az első hét után történtek, így az első 2-3 kilós vízvesztést nem tartalmazza.

Miután a súlycsökkenés megvolt és a közérzetünk is egyre javult, nem éreztük, hogy bármin is változtatni kellene.

Vizuálisan így nézett ki ez a változás.

83 kg 73 kg

Igaz, ez még nem a 70 kg-os cél volt, azonban így is teljesen elégedett voltam az állapotommal, Csillának pedig sikerült is elérnie a kitűzött 60 kg-ot.

Miután mind a súlyunkkal, mind a diéta egyéb vonzataival teljesen elégedettek voltunk, így azóta is folytatjuk. Az utóbbi egy évben rengeteg mindennel kísérleteztünk, volt időszak amikor makrókat is számoltunk, de a saját tapasztalatunk az, hogy nem érdemes túl sokat rágódni a részleteken.

Ha ismered a ketogén diéta alapszabályait, tudod mit, mikor és nagyjából mennyit ehetsz, legalább heti 2-3 alkalommal sportolsz, iszol elég vizet és megfelelően gondoskodsz a vitamin utánpótlásról, az eredmények jönni fognak!

Mi a keton szint mérését természetes módszerekkel oldottuk meg.

A vizelet alapú tesztcsíkok nem alkalmasak erre, miután a szervezetből távozó ketonokat mérik.1Amennyiben nem színeződik el a csík, azt gondolhatnád, hogy gond van, pedig lehet, hogy elegendő ketont termelsz, de a szervezeted fel is használja.

Amikor szines a csík, szintén nem tudod, hogy pontosan mi történik, hiszen lehet, hogy termeled a ketonokat, viszont nem biztos, hogy ebből bármit is hasznosít a szervezeted!

Ezeket cukorbetegnek találták ki, akiknél a ketontermelés egészségügyi problémát jelent és mivel elegendő szénhidrátot visznek be, így biztosan nem dolgozza fel a szervezetük, ezáltal megbízható módon használható a csík.

A vér és lehellet alapú vizsgálati eszközöket túl drágának találtuk az elején (kb. 40 ezer forint egy valóban pontos eszköz beszerzése).

Ezek helyett folyamatosan figyeljük a saját szervezetünk reakcióit, azokat össze vetjük a tanultakkal és ez alapján adaptálódunk.

További segítség volt az orvosi labor eredmény és terheléses EKG, amely szintén alátámasztotta, hogy jó uton haladunk.

Természetesen sokan ennél jóval nagyobb súlyfelesleggel indulnak, esetleg tartós betegségekkel küzdenek. Nekik mindenképpen egy jóval alaposabban átgondolt diétára lesz szükségük, a saját igényeikre szabva!

Pozitívumok

Elsőként a fogyást említenénk meg. Hiába, hogy nem ez volt az elsődleges célunk, de annyira természetes, könnyed módon történt, hogy mi magunk is meglepődtünk rajta.

Korábban próbálkoztunk többféle diétával, klasszikus testépítő módszerekkel is.

Kétségtelen, hogy ezek is tudnak ugyanilyen jól működni, azonban a mi tapasztalatunk az, hogy sokkal nehezebb őket hosszú távon betartani, elsősorban az éhség érzet miatt.

Ezzel el is érkeztünk a második pozitívumhoz, a szinte teljesen megszűnt éhségérzethez.

Az éhségérzet csökkenése annak tudható be, hogy a zsírok és fehérjék sokkal lassabban bontódnak le a szervezetben mint a szénhidrátok.

Fogyasztásukkor szintén jóval alacsonyabb marad a vércukorszint, nem termelődik hirtelen sok inzulin a szervezetben, így megszűnik az a folyamatos ingadozás, ami a hirtelen előtörő éhség érzetet okozza!

Közel egy teljes hónap után kezdtük el azt érezni, hogy javult a koncentrációs készségünk, sokkal több, jobban elosztott energiánk volt egész nap és a fizikai teljesítményünk is kezdett javulni (ami egyrészt persze a súlycsökkenésnek is köszönhető).

Összeségében úgy éreztük, hogy egészségesebbek, fittebbek és boldogabbak is vagyunk, mint korábban.

Mellékhatások

A ketogén diéta elkezdése bizony kellemetlen mellékhatásokkal járhat.

Ezekből jó néhányat, főleg az első hét során, mi is megéreztünk.

Az ébredés utáni fejfájás, illetve szédülés jó pár napig jelentkezett.

Ezek orvoslására egy reggeli sóoldat ivása javasolt, ami pár perc alatt rendbe hoz.

Izomgörcsök, illetve izomrángás is jelentkezett, amelyek szintén a lecsökkent ásványianyag tartalom mellékhatásai voltak.

A szénhidrát kiürülésével rengeteg megkötött víz és azzal együtt ásványi anyag is távozik a szervezetből. Ezeket nagyon fontos megfelelően pótolnod az ilyen és hasonló tünetek elkerülése érdekében!

Eleinte egy általános erőtlenség a mindennapokban és az edzések során is észrevehető volt.

Ez a ketózisra való átállással folyamatosan javult, nagyjából 2-3 hét után éreztük azt, hogy vissza nyertünk az erőnket és még két hét volt, mire jelentős javulást is éreztünk!

Mindezek ellenére mi úgy gondoljuk, a jól átgondolt és helyesen kivitelezett ketogén diéta (az átlagos magyar étkezéshez viszonyítva) rengeteg pozitívummal jár.

Összegzés

Nekünk a bő másfél év alatt szinte csak pozitív tapasztalatink vannak a ketogén diétával.

Lefogyni és a súlyt megtartani is könnyű, jól érezzük magunkat a bőrünkben és egyáltalán nem hiányoznak a szénhidrát dús ételek.

Több éves távlatra az eredeti, szigorú ketogén diétát nem mernénk ajánlani, az ehhez kapcsolódó vizsgálatok hiánya miatt.

Azonban rövid távon, vagy néhány egyszerűbb módosítással bátran ajánljuk hosszú távra is, biztosan nem fogod megbánni!

Ha Neked is megjött a kedved, olvasd el az oldalon található tudnivalókat, főként az induláshoz ajánlott cikkünket!

A ketogén diéta bevezetése 14 nap alatt
A ketogén diéta bevezetése 14 nap alatt
Útmutató a ketogén diéta gyors és biztonságos elkezdéséhez.
Olvass tovább

Kérdések és válaszok

Egy-egy ünneplés, buli alkalmával csúsztak be rossz étkezések, esetleg túl sok alkohol, de ezeken pár nap alatt túllendültünk.

Ilyenkor a legfontosabb, hogy ne izguld túl, az élet nem áll meg, folytasd tovább és minden rendben lesz!

Csilla

Carbonara spagetti

Gergő

Sztrapacska

Avokádó, tojás, brokkoli, sertéstarja. 

Nagyon jól variálható, szuper egészséges ételek.

A Diet Doctor weboldala, ahol röviden, érthetően összefoglalnak mindent a diétáról. 

Emellett rengeteg link található tudományos cikkekre, ha bővebben érdekel egy adott téma.

Receptek, történetek, vizuális segédletek, étrendek, gyakorlatilag minden fellelhető az oldalon amire csak szükséged lehet.

Innen kaptuk az inspirációt egy hasonló, magyar nyelvű oldal elkészítésére!

Mielőtt belefogsz a diétába, gondold át mik a céljaid, miért szeretnéd őket elérni, mi motivál. A későbbiekben ez fog segíteni, hogy ne térj le a helyes útról.

Mozogj minél többet!

Próbáld élvezni a diétát, ne stresszelj túl sokat és ha teheted, konzultálj folyamatosan az orvosoddal.

Ha tetszett, oszd meg másokkal is!
Categories: Sikersztori

0 hozzászólás
Inline Feedbacks
Az összes komment megtekintése
0
Írd meg nekünk a kérdésed, észrevételed!x
()
x